Analisa Kegagalan Conrod Bearing Pada Kapal Cepat
Main Article Content
Abstract
Damage to the conrod bearing on the main engine of the fast ship due to material design, increased overheating of the engine cooling system (overheat) and operation. To identify the cause of damage, several tests were carried out such as macro-visual observation, chemical composition analysis, micro hardness with vickers, fractography, metallography, and coating thickness measurements. The results of the analysis have overheating and deforming of the conrod bearing due to rubbing against the connecting rod and there is friction on the edge of the groove, and there is no babbit layer found because the layer has melted (liquid phase) at a temperature of 354 ° C according to the ASTM B23-00 2014 babbit metal standard and the back steel layer is deformed.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Artikel yang diajukan untuk dipublikasikan pada JTRM (Jurnal Teknologi dan Rekayasa Manufaktur) ini adalah karya dari penulis dan/atau tim penulis yang memiliki pembahasan pada bidang sains dan teknologi. Naskah tersebut belum pernah dipublikasikan di Jurnal (media) apapun atau tidak sedang diajukan untuk dipublikasikan pada jurnal atau prosiding lain. Apabila terdapat duplikasi penerbitan, artikel akan dicabut/dihapus oleh Dewan Redaksi.
Nama dan alamat email yang dimasukkan pada laman JTRM (Jurnal Teknologi dan Rekayasa Manufaktur) hanya akan digunakan sebatas kepentingan penerbitan artikel pada laman JTRM (https://jtrm.polman-bandung.ac.id/) dan tidak akan diberikan kepada pihak lain untuk kepentingan apapun.