Uji Seakeeping Model Kapal Displacement pada Area Terbuka
Main Article Content
Abstract
Ship Movement is an important factor in shipbuilding. In determining the ship's maneuverability, there are many aspects that must be considered in the design, namely resistance and angle of attack of the waves. In determining the angle of attack of the waves, the test uses the trigonometry principle to determine the angle of attack of the waves. Where the results of the 3 maneuvers of the Heave, Roll and Pitch ships at speeds of 0 knots, 0.389 knots, 0.778 knots, 1.166 knots, 1943 knots, it is known that the displacement model ship can be used in an open area with a set scale.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Artikel yang diajukan untuk dipublikasikan pada JTRM (Jurnal Teknologi dan Rekayasa Manufaktur) ini adalah karya dari penulis dan/atau tim penulis yang memiliki pembahasan pada bidang sains dan teknologi. Naskah tersebut belum pernah dipublikasikan di Jurnal (media) apapun atau tidak sedang diajukan untuk dipublikasikan pada jurnal atau prosiding lain. Apabila terdapat duplikasi penerbitan, artikel akan dicabut/dihapus oleh Dewan Redaksi.
Nama dan alamat email yang dimasukkan pada laman JTRM (Jurnal Teknologi dan Rekayasa Manufaktur) hanya akan digunakan sebatas kepentingan penerbitan artikel pada laman JTRM (https://jtrm.polman-bandung.ac.id/) dan tidak akan diberikan kepada pihak lain untuk kepentingan apapun.
References
[2] Gilmer, Thomas C., Bruce Johnson. 1982. Introduction to Naval Architecture Second Revision; Vol III montions in Waves and Controllability. Amerika. The Society of Naval Architecture and Marine Engineers.
[3] Ivandri, Hafidh, Imam Pujo Mulyatno , Kiryanto. 2017. Analisa Pengaruh Kedalaman, Arus, Serta Tinggi Gelombang Perairan Terhadap Olah Gerak Kapal. Jurnal Teknik Perkapalan - Vol. 5, No. 4.
[4] Lewis, E.V. 1988. Principle of Naval Architecture Volume II: Resistance, Propulsion and
Vibration, The Society of Naval Architects and Marine Engineers (SNAME).
[5] Manik, Parlindung. 2007. Analisa Gerakan Seakeeping Kapal Pada Gelombang Reguler. , Vol. 4, No. 1.
[6] Sudjasta, Bambang, and Wiwin Sulistyawati. 2017. Karaktersitik Hidrodinamik Desain Lambung Kapal dengan Rise of Floor dan tanpa Rise of Floor pada Perairan Dalam dan Dangkal. Bina Teknika, 13(1), 1-10.
[7] Suwasono, Bagiyo, Dkk. 2019. Teori dan Panduan Praktik Hidrodinamika Kapal Hukum
Archimedes. Hang Tuah University Press. Surabaya.
[8] Tupper, Eric. 1996. Introduction to Naval Architecture. Butterworth- Heinemann.